PC hra MageSlayer (1997)

20. června 2015 v 18:05 | Executor |  Umenie, popkultúra
PC hra MageSlayer (1997)

Dôvod, prečo predstavujem staručkú hru vydanú v roku 1997, je jej netypické ovládanie súvisiace s pohľadom na scenériu. Na hrdinu sa dívame zhora v mnohých hrách, ale v starom dobrom MageSlayerovi je to pohľad smerovaný skutočne kolmo voči podlahe. O tom ešte neskôr. Hru vytvorili v Raven Software, teda štúdiu zodpovednému za známejšie série Heretic a Hexen, ktoré sú fantazijným prostredím aj zľahka príbuzné MageSlayerovi. Spolu s hrou Take No Prisoners používa Vampire engine. Tejto hre som sa venoval ešte na základnej škole. Neskôr som ju nevedel nájsť kvôli chybnej interpretácii jej názvu: "Megaslayer", v ktorom som prehodil dve písmená. Taký bol môj epic fail, trvajúci po mnoho rokov. Možno som túto chybu prevzal od známych.


Jemne som už načrtol čo-to o perspektíve hráča. Vďaka tomuto pohľadu kolmo nadol je hra o niečo ťažšie ovládateľnejšia, ako 2D skákačky, či klasické, alebo moderné. Vnímam ju ako "bližšiu realite", akčnejšiu a sympatizujem s ňou viac, ako s hrami s perspektívou zboku, či dokonca viac ako s niektorými RPG ovládanými myšou, pretože postrádajú ozajstnú akciu. Plošinovky nikdy nebudú mať takú potrebu kvázi-stratégie boja, ako je tomu v tejto hre. Ak už hovorím o ovládaní, je ideálne si ho nastaviť tak, ako tomu bolo pri starom Doome: Home, End, Delete a Page Down môžu slúžiť na základný pohyb vpred, vzad a otočenia do strán, kým Insert a Page Up sa dajú použiť na kolmé úkroky doľava a doprava na vyhnutie sa strelám. Kombináciou úkroku a otáčania do opačnej strany je možné krúžiť okolo nepriateľov. Ľahšie sa o tom píše, ako sa to vykonáva, keďže nie všetky priestory sú dostatočne otvorené. Okrem toho hráč potrebuje ovládať prepínanie a používanie predmetov, skok, útok zblízka, prepnutie aktívneho kúzla, kúzlenie a ultimátne kúzlo, ktoré minie všetku manu, ale má plošný účinok. Kamera sa posúva tak, aby bol hrdina v jej strede, no neotáča sa spolu s jeho otočením. Pohľad je možné priblížiť nižšie, smerom k hrdinovi, alebo sa pozrieť viac do diaľky, na jednotlivé strany okolo hrdinu.

Príbeh sa točí okolo snahy nemŕtveho Wyarka pomstiť svoj klan "zabijakov mágov" na ostatných 4 klanoch, ktoré jeho klanu nepomohli v boji proti mocichtivým, všetkému vládnucim mágom. Mágovia zotročujúci ostatný ľud v minulosti získali moc vďaka zvláštnym meteoritom. Pred tisícročím boli porazení, ale za cenu obetovania Wyarkoveho klanu, čo považuje za zradu.
Sú to práve 4 zvyšné klany, z ktorých pochádzajú hrdinovia, vlastne sú ich vodcami. Hráč si vyberá medzi týmito postavami: Archdemon (sympatický dinosaurí človek), Warlock (Lord of Chaos), Inquisitor (v ženskej podobe) a Earth Lord (trpaslík). Postavy sa od seba líšia silou útoku, rýchlosťou pohybu, výdržou zdravia a množstvom many na kúzlenie. Achdemon je najsilnejší, Warlock má vyvážené schopnosti. Earth Lord je najodolnejší a Inkvizítorka je neprekonateľne rýchla. Hra neobsahuje žiadnu reprezentáciu staminy, používa sa len zdravie a mana, ktorých maximálne množstvo sa po dokončení každej kapitoly hry o niečo zvýši. Bez použitia predmetov sa neregenerujú.


Cieľom hry je zozbierať 5 relikvií vytvorených z meteoritu a poraziť Wyarka. Zodpovedá tomu 5 kapitol hry. Prvej kapitole dominujú priestory kanalizácií a nepriateľmi sú hlavne prerastené potkany. Bossom kapitoly je obrovský čarujúci potkan. Prostredie druhej kapitoly je pevnosť a nepriateľmi sú obrnenci, ozbrojené žaby, či strigy oživujúce padlých. Bossom druhej kapitoly je ľadový obor, jeden z najťažších bossov. Kapitola 3 preskúšava hráčove schopnosti oproti golemom, škorpiónom, ďžinom a bossovi v podobe beštie vlastného druhu. V kapitole 4 obťažujú pavúky, duchovia, jazdci na pavúkoch a dvojnohé, odolné kozly s kladivami. Cestu do piatej, záverečnej kapitoly stráži matka pavúkov. Piata kapitola sa blíži prostrediu kobiek, z ktorých vyliezajú zombie, duchovia, vyvolávači a hráč sa na jej konci stretne s úhlavným nepriateľom.
Veľmi chválim, ako sa vývojári pohrali s možnosťami príšer. Niektoré lietajú v rôznych výškach, iné sa podhrabávajú pod zem. V prípade menšieho výškového rozdielu sa vystrelené kúzlo vie nasmerovať správne, čo je tiež analogické starým hrám, ako Doom. Ďalšie príšery treba zabiť na dvakrát, alebo po sebe zanechajú na zemi výbušnú mínu či červov. Môžeme naraziť na vajíčka, z ktorých sa vyliahnu pavúky, alebo na teleportačné skrinky dodávajúce bojovníkov, pokým ich nerozbijeme. Ak by sa tieto možnosti nepriateľov ešte lepšie premysleli, prípadne keby hra obsahovala viac druhov útokov, MageSlayer mohol byť nielen akčnou, ale až taktickou hrou s potrebou šikovnosti rýchlych prstov. Nielen nepriatelia, aj pasce či prekážky ako láva, kyselina a zamknuté dvere sa stavajú hrdinovi do cesty. Je teda nutné pozorne skúmať okolie, hľadať kľúče, tlačidlá, výťahy, posunuteľné predmety a steny, takisto vchody a teleporty do tajných pasáží.

Čo umožňuje hráčovi prekonať všetkých nepriateľov? Každá z postáv má svoj útok zblízka nespotrebujúci manu, tri kúzla, z ktorých sa každé môže raz vylepšiť na špeciálnom oltári, ale aj kúzlo s plošným účinkom, ktoré minie všetku dostupnú manu. Zo spomenutých troch základných kúziel však treba dve silnejšie najprv získať v priebehu hry. Ak sa tieto kúzla vylepšia po prejdení oltárom (napríklad sa posilnia, či začnú odrážať od stien), spotrebujú aj viac many. Vylepšenie sa dá ale aj ľubovoľne deaktivovať stlačením poradovej klávesy kúzla a neskôr znova aktivovať. Skokom sa hrdina dokáže vymrštiť až na telá protivníkov a dostať sa tak z obkľúčenia.
Archdemon disponuje ohnivými kúzlami, Warlock kúzlami akejsi zelenej, chaotickej podstaty. Inkvizítorka používa akúsi svätú silu (a napodiv svojím ultimátnym kúzlom vyvolá smrtonosných duchov), kým trpaslík sa spolieha na kúzla kameňov a ľadu.
Okrem kúziel sa v hre používajú magické predmety dodávajúce nejaké výhody: dočasné zrýchlenie, neviditeľnosť, ochrannú bariéru, prenosné a neprenosné doplnenie života a many, roh na vyvolanie náhodných itemov a 3 druhy výbušnín. Prvé zo spomenutých predmetov je možné používať kombinovane, teda si napríklad zapnúť štít aj rýchlosť. Používanie ostatných predmetov tiež nie je obmedzené inak, ako počtom zozbieraných predmetov. Počet nesených predmetov každého druhu je limitovaný. Jedným z neprenosných predmetov je lebka dočasne premieňajúca hrdinu na smrtku. Pod dotykom jej kosy všetko nachádza mier, no sám hrdina sa nestáva nesmrteľným, pasce ho stále poškodzujú. (Yeah, even death may die...)


Dĺžka hry je na takýto typ vcelku primeraná, dá sa prejsť za niekoľko hodín. Obtiažnosti sú tri. Pokiaľ si spomínam, prejdenie prostrednej bolo sprevádzané menším problémom s dodávkami many a za omnoho častejšieho používania špeciálnych predmetov, oproti prvej obtiažnosti, ktorú som zvládal takmer bez používania výbušnín, štítov a podobne. Multiplayer vyskúšaný nemám, hoci ho hra obsahuje. Nemožno písať niečo o inteligencii protivníkov, sú nastavení len na prenasledovanie a útočenie, pokiaľ sú bojovníkmi, alebo na čarovanie a častú zmenu pozície, ak sú kúzelníkmi. Zábava sa dá zažiť s príšerami s ostňami na chrbte, ktoré v tretej časti hry útočia schúlením sa do klbka a točením sa vpred. Z vyššie položených miest sa dajú naviesť k mylným útokom na iných nepriateľov (z ich ponímania friendly fire), čo im iné príšery vedia aj vrátiť. Inou zábavkou je skákať z vyvýšeného miesta (hlavne v 5. kapitole) na nepriateľov, čo ich rozdrví, hoci to zabije aj hrdinu.

Hra funguje aj na Windows 7, no potrebuje režim 256 farieb a pri spustení si ho sama opýta. Čo sa týka bugov, narazil som na občasné spadnutie hry pri teleportácii a ďalší bug, pri ktorom sa hrdina na obmedzený čas stal nesmrteľným a prechádzal cez steny.
Škoda je len, že sa hra nedočkala datadisku alebo následníka, ktorý by do seba zahrnul buď kombá, útoky s rôznymi účinkami, alebo skôr viac RPG prvkov, ako zbieranie či kupovanie nových zbraní do inventára, výmenu brnenia, výber skillov zo stromu a podobne. Takto vzniknutý hybrid spájajúci poctivú klávesovú akciu a prvky RPG by mohol byť oveľa slávnejší, ako MageSlayer.

Pozri aj:
Celé znenie príbehu na anglickej wikipedii:

Vtipný zvuk kozla spadnutého do kyseliny (bez videa):
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Executor Executor | Web | 12. července 2015 v 17:46 | Reagovat

Hurá, tak som hru dohral aj na najvyššej obtiažnosti. Ťažké boli prvé dve kapitoly (ak to nebolo mojou nerozohratosťou) a potom pri súboji so záverečným bossom trebalo byť opatrný a skôr defenzívny. Ostatné celkom pohoda, zazrel som nejaké vtipné bugy. Ak sa stane, že ste hru uložili pri teleporte, vtedy sa po teleportácii zvykne hra zhodiť. Ale pobiehať po okolí a použiť nejaký predmet pred teleportáciou zvykne pomôcť.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama