Názory na školstvo

6. srpna 2014 v 13:06 | Executor |  Úvahy, myšlienky
Názory na školstvo
Tentoraz vypoviem niekoľko svojich stručných myšlienok o školstve.

Základná škola
Prostredie, v ktorom by sa žiaci mali naučiť slušnému správaniu, spolupráci a rešpektu, je podľa mňa plné absolútne nevyhovujúcich učiteľov. Učiteľov, ktorí nie sú schopní zvládnuť bandu malých šarvancov a vyriešiť nevhodné správanie neprispôsobivých žiakov. Niektorí učitelia sú kvôli tomu schopní následne vybíjať svoju frustráciu buzerovaním slušných žiakov, jednak preto, že od nich nečakajú odpor a jednak preto, že možno márne dúfajú, že to vzbudí rešpekt u zdivených žiakov. Keď sa spätne obzriem na učiteľov ZŠ, skutočne ich vidím ako neschopných. Práve neochota učiteľov zaoberať sa priestupkami problémových detí, tieto deti podporuje v ich činnosti a napomáha ďalšiemu takému správaniu - môžu veselo pokračovať v "kariére". Nejde iba o neskrotenie detí v konkrétnom momente, ale aj o dlhodobú akceptáciu priestupkov, o benevolenciu. Do ďalších ročníkov sú púšťaní žiaci, ktorí mali prepadnúť, len preto, aby sa nimi učitelia nemuseli zaoberať znova. Samozrejme, ani nie sú znížené známky zo správania.
Bolo to práve pozorovanie tohto chorého prostredia, ktoré ma naštartovalo vo formulovaní a zaznamenávaní si svojich myšlienok - a práve to po rokoch zrejme prerástlo do písania a teda aj blogovania. Prvé moje zaznamenané myšlienky boli kritické voči tomu prostrediu, kým po prechode na strednú školu som sa sústredil viac na oblasť svetonázoru. Netrvalo dlho, kým som sa začal zaoberať ezoterikou...

Stredná škola
Práve od strednej školy by som najviac očakával, že mladého človeka vo veku od 15 rokov podporí v jeho záujmoch. S pomocou školy by mohli zistiť, k akým oblastiam života a vedy sú priťahovaní. Mali by mať k dispozícií čo najlepší prehľad informácií, nech študujú na akejkoľvek strednej škole. Viem, že technicky je to ťažko realizovateľné a malo by to vážne následky. Stredné školy by boli v takejto forme realizované z podstatnej časti ako voliteľné kurzy a museli by navzájom spolupracovať. No nestála by energia vynaložená na takú transformáciu za šťastie mladých ľudí a ich naplnenejšie a spokojnejšie životy?

Vysoká škola
V prípade vysokej školy viem najlepšie povedať, čo nefunguje. Je to "využívanie" času. Čas prednášok je využívaný neefektívne. Minimálne polovica žiakov nedokáže udržať pozornosť počas prednášky, nie to ešte pri viacerých prednáškach po sebe. Sledovať myšlienkové pochody iných ľudí je náročné, oveľa lepšie funguje budovanie svojich postupov. Ak "stratím niť" a nepodarí sa mi rýchlo znova nadviazať na myšlienku, neporozumiem učivu. Presne takto žiak stráca záujem o výklad a na ďalších prednáškach sa už ani nesnaží dávať pozor, pretože to považuje za zbytočné. Učivo sa potom snaží pochopiť až v pokoji domova, na prednáške iba mrhal časom a dostal sa do stavu úplnej demotivácie až rezignácie, chuti odísť. Začne hromadiť vnútorný odpor, ktorý je zapríčinený pocitom nezmyselnosti a nátlaku.
Oveľa efektívnejšie by bolo vytvoriť skriptá v takej forme, ktorá donúti každého porozumieť učivu. Nadarmo sa tvárime, že sme odborníci a seriózni výskumníci, je to len maska pre okolité "vedecké" prostredie z ostatných univerzít. Ja však nemeriam odborníka tým, ako zložito o svojom odbore píše, ale tým, ako jednoducho vie vysvetľovať. Pri učení pomalších a nešikovných žiakov je pretvárka zbytočná, len ozajstný učiteľ z nich pomôže niečo vyformovať. Navyše, vytvoriť jednorazovo skriptá, ktoré pokryjú potreby študentov, môže byť jednorázová úloha, kým dookola márniť čas na prednáškach je pravidelné a neefektívne využitie času. Ak by sme my, žiaci, mali k dispozícii stopercentne zrozumiteľné skriptá (a verte mi, že nemáme, práve kvôli pseudovedeckej pretvárke), prednášky by slúžili už len na konzultácie. Prednášajúci aj žiaci by ušetrili mnoho času. Jediným problémom je potreba prepracovať či doplniť skriptá, pokiaľ sa zmení učebný plán na ďalší rok.
Alternatívou môže byť prednáška, v ktorej by bol výklad striedaný s časom na prečítanie skrípt a usporiadanie myšlienok. Počas prestávok by študenti mohli porozumieť niekoľkým krokom myšlienky, či aspoň lokalizovať kroky, ktorým nerozumejú a opýtať sa na ne.
Realita vyzerá opačne - posúvame sa ďalej k novým a novým témam, napriek tomu, že žiaci nepochopili predošlé. Zlé fungovanie procesu učenia má samozrejme svoje následky - potrebu dávať študentom opravné zápočtové písomky a skúšky v pomerne veľkej miere. Ak by sa proces sústredil na čo najlepšie predávanie informácií a skutočné porozumenie zo strany študentov - krok po kroku, potreba opravných termínov by z veľkej miery opadla.
Problém s prenosom a pochopením informácií nastáva samozrejme aj na cvičeniach. Klasickým príkladom je, keď doktorand ukazuje na jednom počítači niečo, čo reálne uvidí len niekoľko študentov, alebo keď kvôli zle umiestnenému projektoru vidíme iba časť vykonanej práce. V prípade cvičení sa dá vykonať zlepšenie vo forme natočenia jednoznačných tutorialov. Aj tutorialy, ak sú natočené skutočne dobre, sú jednorázovou prácou, oproti vysvetľovaniu toho istého postupu na cvičeniach. Ako knihy, tak aj tutorialy, si študenti môžu hocikedy (a opakovane) pozrieť aj z domova.
Zaujímavým fenoménom na VŠ sú aj niektorí učitelia. Niekedy je ľahšie vychádzať s učiteľmi, ktorí sú odmeranejší, ale aspoň toho žiadajú menej. Existuje typ učiteľov, ktorí sa až príliš snažia "naučiť", no ich snaha je taká, že to má pre študenta skôr deštruktívne účinky. Moment, je to skutočne snaha učiť? Nie je to snaha formovať študentov na svoj obraz? Tuším, že sa deje niečo veľmi negatívne a to, že o osudoch druhých rozhoduje niekto, kto túto úlohu nezvláda bez presadzovania svojho ega a obsesií. V pozícii moci je niekto, kto by tam byť nemal, pretože z tohto postavenia už dávno stratil kontakt s realitou a jeho požiadavky a jednanie sú prehnané. Kvôli psychickej labilite učiteľa potom trpia študenti, ktorí sú radšej ticho, lebo si nechcú koledovať o problémy. Preto štúdium na VŠ je rozhodne aj o buzerácii. Tí istí učitelia, ktorí sa inokedy správajú priateľsky, dokážu nezmyselne ponižovať študentov a tým prispievať k ich odporu voči školstvu.

Na záver
Nepatrím medzi tých, ktorí bez argumentov nadávajú na školský systém, len "z princípu", pretože búrenie sa -často bezhlavé- je medzi mladými ľuďmi "in". Jednoducho vidím, že ja sám som mohol byť omnoho lepším študentom, keby školský systém bol rozumnejší a reálne nastavený na podporu a nadšenie, nie demotiváciu. Mohol som byť pre svoj odbor nadšenejší, ale deje sa skôr opak. Takisto neviem, ako ma školy podporili v mojich záujmoch a prebúdzali kreativitu... neviem.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Vysokoškolák Vysokoškolák | E-mail | Web | 8. července 2015 v 0:16 | Reagovat

Výstižné :-(

2 Sayuri Sayuri | E-mail | Web | 4. listopadu 2015 v 15:43 | Reagovat

V mnohom súhlasím, zatial viem len povedať čo-to o základnej a strednej škole, kedže.. na moju smolu ma ešte len čaká matura. (Budúci rok sa mi pomaly blíži.. sakra..) ale vždy som sa tešila na vysokú, aké super to bude a ked som si našla kamarátov, ktorí na nej študujú, zistila som, že čas a učenie sú úplne iné ako na strednej. Času menej, učenia veľa a prednášky ach. No rozhodne sa teším na to, ako to prežijem.
Tiež som mala podobné názory, asi by som školstvo od základu zmenila, ale prišla som na to, že by to nebolo také ľahké, a v praxi asi nezrealizovateľné.. takže môžeme len snívať, že sa to možno jedného dňa zmení.

3 Executor Executor | E-mail | Web | 4. listopadu 2015 v 18:51 | Reagovat

[2]: Ja verím tomu, že vysokú školu si netreba vyberať náročnú. Aspoň ja by som sa na to nedal, pretože nároky, ktoré som počul boli príliš šialené.

4 Morena Morena | E-mail | Web | 19. března 2016 v 16:24 | Reagovat

V prvom rade, ďakujem za pekné komentáre na mojom blogu.
Článok je pôsobivý. Ale musím si vyjadriť svoj názor, čo sa týka základnej školy.
Učitelia tam nie sú vôbec zlí. Základnú školu mám už vychodenú pár rokov, ale jediné prečo by som sa tam chcela vrátiť sú práve tí učitelia - v mojom prípade. U iných to platiť tak asi nebude, veď kto má rád učiteľov... :-| Ale zo skúsenosti viem, keď som sa na tú základnú školu vrátila alebo len akákoľvek prax s deťmi, že tie deti nie sú také, pretože učitelia / vychovávatelia sú zlí. Práve títo ľudia častokrát zanedbávajú seba a svoje rodiny pre tie "problémové" deti, pretože sa snažia doma PO PRÁCI vymyslieť efektívnejší plán, čo s nimi robiť ďalší deň. Môžem si dovoliť tvrdiť, že tie deti sú len obrazom dnešnej doby. A častokrát za to môžu rodičia :-( Ak by si teraz učil na základnej škole a vynadal by si dieťaťu za to, napr. že použil veľmi hrubé expresívne slovo na ďalší deň by si tam mal rodiča, ktorý by vynadal tebe za to, že si urazil jeho dieťa. Mne to nepríde ako veľmi rozumné riešenie. Myslím si, že rodičia si neuvedomujú svoju dôležitú úlohu. Namiesto toho len prídu z práce, nájdu dieťa pri TV alebo PC a nechajú ich. Hlavne, že sú ticho, nejačia a rodič si môže užiť chvíľku pokoja. Lenže toto na tie deti nevplýva dobre. Každé dieťa túži po záujme niekoho, kto ich ocení, aj keď si to neuvedomujú...
To sa týka menších detí. Ale samozrejme sa to s nimi nesie aj do vyššieho veku. Možno preto niektorí učitelia nechávajú prejsť žiakov. Ale aj tak, väčšina sa ešte snaží pre nich niečo spraviť.

Čo sa týka systému, ten je skutočne chabý. Bude to asi tým, že na najvyšších pozíciách školského riadenia takmer vôbec nie sú ľudia, ktorí niekedy pracovali priamo v škole. Ak vôbec nejakí boli... 8-O

A prečo odchádzajú študenti na VŠ do zahraničia... :-| Priznám sa, že sa tam chystám tiež. Lepší systém výučby a hlavne lepšie možnosti... Aspoň teda, tak to vidím ja. Fakt netúžim chodiť chlastať s profesormi počas školy... :-(

5 Executor Executor | E-mail | Web | 20. března 2016 v 11:38 | Reagovat

[4]: Ahoj, ďakujem. Znova si spomínam na tých učiteľov zo ZŠ a fakt ich stále vidím takto. Nič nenaznačovalo, že by sa snažili niečo vymyslieť pre zmenu problémových žiakov, akoby ich rezignovane brali za nutné zlo. Práve tú ich mäkkosť im vyčítam. Keď boli nejakí z nich tvrdší, tak tam síce bola ťaživá atmosféra, ale aspoň sa v tej disciplíne dalo učiť, kým pri vystrájaní parchantov nie. Ale práve na tej VŠ sa dá povedať, že mám aj dosť dobrých skúseností.

6 Pani učiteľka Pani učiteľka | Web | 4. srpna 2016 v 18:29 | Reagovat

Bohužiaľ situácia je taká aká je, ale prostredie si robíme samy. Ja svoju prácu milujem :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama